Assalamualaikum dan salam sejahtera....

Terima kasih yang tidak terhingga kepada kedua ibu bapa yang banyak membantu dan memberi dorongan serta galakkan dalam menjayakan Danliza Enterprise. Disamping itu juga terima kasih kepada adik-beradik yang banyak memberi sokongan moral serta sumbangan idea. Permintaan yang semakin meningkat menggalakkan bagi penghasilan BLOG ini. Akhir kata diharap blog ini dapat memberi info kepada masyarakat sejagat mengenai khasiat kacang soya, protein tempe, menu makanan yang berkhasiat serta pelbagai lagi....

Danliza Enterprise menawarkan produk yang berasaskan kacang soya. Kami juga menyediakan perkhidmatan tempahan bagi tempe mentah, kerepek tempe, sambal tempe kering, cucur tempe, nugget tempe, chip n choc tempe, tempe blackpepper dan air soya bagi majlis-majlis keramaian, perkahwinan serta hari perayaan. Bagi pelanggan yang berada di sekitar Teluk Intan produk kami boleh didapati di Pasar Besar Teluk Intan, Pasar Pekan Baru, Pasar Mini Bintang (Taman Ros) serta di premis kami. Kepada pelanggan diluar kawasan Teluk Intan, tempahan turut diterima dan penghantaran adalah melalui pos laju.

Sebarang tempahan hendaklah dilakukan 5 hari sebelum penghantaran. Sebarang pertanyaan serta penambahan idea yang berasaskan tempe sila layarkan kepada kami melalui blog ini atau hubungi di talian 013 - 5011050 (iza).

Search This Blog

Friday, February 19, 2010

KeleBihAn KacaNg SOya


Protien kacang soya dapat disetarakan dengan dua kali protien daging,empat kali telur,empat kali gandum,lima kali atau enam kali roti dan dua belas kali susu. Hasil kajian juga mendapati protien kacang soya bukan sahaja tinggi,tetapi juga baik dari segi kualitinya
Jika sebelum ini masyarakat umum berpendapat bahawa protien haiwan memiliki kualiti yang baik dibandingkan dengan protien nabati, tetapi pendapat seperti iu sudah lapuk.Protien nabati kini mendapatkan prioriti utama.
Penyelidikan mengenai makanan berkhasiat, mendapati kacang soya memiliki beberapa kelebihan lain apabila ia dibandingkan dengan daging lembu. Anda boleh melihat senarai asid amino esensial dalam kacang soya. Senarai tersebut menunjukkan protien kacang soya bukan sahaja mempunyai kualiti yang lebih baik dari daging lembu tapi jumlahnya hampir dua kali ganda untuk setiap asid amino esensial.

Sudah jelas diketahui bahawa makanan yang berasal daripada haiwan akan menaikkan kolesterol darah,yang memungkinkan seseorang itu menderita pelbagai jenis penyakit. Dr Pottenger.Jr dan Dr Krohn dengan kerjasama 122 sukarelawan telah melakukan satu penyelidikan mengenai perkara ini.

Sukarelawan tersebut diminta untuk memakan makanan yang berkadar lemak tinggi,termasuk hati dan otak mentah, dimana keduanya sangat kaya dengan kolesterol. 99 orang diantaranya mengambil satu sudu lechitin kacang soya setiap kali makan dan 23 peserta lagi tidak mengambilnya. Hasilnya? Kadar kolseterol dalam darah turun pada 79 % daripada peserta yang mengambil lechitin kacang soya, sementara 23 yang lain iu tidak ada penurunan sama sekali! Minyak kacang soya pun mengandungi sitosterol,iaitu persenyawaan yang juga berkhasiat menurunkan kadar kolesterol dalam darah.

No comments:

Post a Comment